Уроки на базе адаптированных книг

Как начать преподавать, как провести первый урок, рекомендации по литературе для начинающих преподавателей.

Модераторы: JamesTheBond, mikka

someone
Сообщения: 1666
Зарегистрирован: 24 мар 2018, 18:18
Благодарил (а): 65 раз
Поблагодарили: 476 раз

#1

Сообщение someone »

На старом форуме creative common давала ссылку на таблицу адаптированных книг разных издательств с разбивкой уровней по лексическому наполнению. Давно это было, но может быть кто-то сохранил ссылку?
someone
Сообщения: 1666
Зарегистрирован: 24 мар 2018, 18:18
Благодарил (а): 65 раз
Поблагодарили: 476 раз

#2

Сообщение someone »

сама нашла )) но вдруг будет полезно и интересно кому-то еще, хотелось бы чтоб дело creative commons жило и продолжалось
http://www.robwaring.org/er/scale/ERF_levels.htm собственно таблица, но там на сайте и тексты полезные есть.
За это сообщение автора someone поблагодарили (всего 10):
AlenaSh, Гликерия, Dream32, D-L-I-B-Y-D, gavenkoa, hjerte, Unmotivated_Snail, OlikaNika, Genie, cherkas
Аватара пользователя
gavenkoa
Сообщения: 2800
Зарегистрирован: 01 мар 2018, 13:00
Благодарил (а): 3100 раз
Поблагодарили: 582 раза

#3

Сообщение gavenkoa »

[mention]someone[/mention] Могут быть полезными ссылки на сами шкалы на офиц. сайте:

http://erfoundation.org/wordpress/grade ... der-scale/
ERF Graded Reader Scale
http://erfoundation.org/wordpress/graded-readers/
What are “Graded Readers”?
someone
Сообщения: 1666
Зарегистрирован: 24 мар 2018, 18:18
Благодарил (а): 65 раз
Поблагодарили: 476 раз

#4

Сообщение someone »

Ищу подобную таблицу для адаптированных книг на французском и немецком. Впрочем, как и сами адаптированные книги (фр А1, нем В2)
За это сообщение автора someone поблагодарил:
Genie
someone
Сообщения: 1666
Зарегистрирован: 24 мар 2018, 18:18
Благодарил (а): 65 раз
Поблагодарили: 476 раз

#5

Сообщение someone »

Tomek пишет: 26 окт 2018, 19:15 Нашел неплохую коллекцию, может кому пригодится:
https://yadi.sk/d/Wcu-j2Dt3ZoeF9
Изображение
Спасибо, Томек. Перенесла сюда, чтобы не потерялось, чтобы было под рукой моей и всех других, кому эта тема интересна.

Если у кого-то есть ссылка/и на другие "собрания сочинений", плиз, выкладывайте сюда. Очень интересует детская литература и адаптированные книги на других языках.

Почти в конце файла грамматическое наполнение по уровням
http://www.macmillanreaders.com/wp-cont ... millan.pdf
https://www.chart.co.jp/oxford/files/Ox ... eaders.pdf
https://prodengcom.s3.amazonaws.com/Pea ... ts-Web.pdf
http://www.blackcat.vicensvives.net/new ... de2009.pdf
За это сообщение автора someone поблагодарили (всего 5):
Devinette, Genie, Tomek, Yety, Moo
someone
Сообщения: 1666
Зарегистрирован: 24 мар 2018, 18:18
Благодарил (а): 65 раз
Поблагодарили: 476 раз

#6

Сообщение someone »

На старом форуме, давно очень, была creative commons, преподавательская фишка которой состояла в использовании адаптированных АУДИОкниг в работе с учениками. Только адаптированные аудиокниги. Она отрабатывала с учениками и лексику, и грамматику, и аудирование, и письмо на их базе. У нее были большие информативные посты, она щедро делилась методикой.
Мне очень хочется сохранить ее наследие, ведь оно работает, даже если только слушать с последующим чтением. В ее методике было главное то, что очень важно подобрать уровень - она emphasise the importance of that.

Кто-нибудь помнит ее? Или я самая древняя? ))

Я прошу прощения за не ссылку, а длинный текст копипаста, но это очень важная информация.
Starting Extensive Listening
What is Extensive Listening?

Extensive Listening (EL) is a way to improve your listening fluency. But what is listening fluency? When you learn a language, there are two things you need to do. First, you need to learn the grammar and the vocabulary and so on. Most people practice with grammar books and vocabulary books and by learning for tests by analyzing the words and grammar in detail – learning their rules and how they work. This method is similar to learning how a car engine or a radio works. You can take the engine to pieces little by little, examining it and you can find out how each part (the grammar and vocabulary) of the engine works by itself. While this is a good thing to do, it’s not the only thing you need to so. Taking an engine to pieces doesn’t teach you how to drive the car (use the language). To be a good language user you have to know how to use the language. And that means practice actually getting on the road and driving the car – actually listening, reading, writing and speaking English.

The second thing you need to learn is how the grammar and vocabulary go together to make communicative messages and how they live and breathe as a living thing. The best way to do this is to read or listen to language which you understand. If you understand almost all of the text you listen to, you can build your word recognition speed, you’ll notice more uses of grammar points, more collocations and generally your brain will be working very effectively. The listening, provided it is done at the correct level, will also help improve automatic processing of language (immediate and fluency processing) which allows your working memory to concentrate on comprehending what you are listening to.

So, building fluency means building your listening speed. This means being able to understand almost everything you are listening to at the level you are listening. A beginner level student would listen to something with very few unknown words and the simplest of grammar. An intermediate level listener would choose a listening text that had a wider range of vocabulary and grammar, but, importantly it is still quite easy. So the important point here is that ‘difficulty’ is NOT a property of a text, but of the listener. A given text may be easy for one person, but the same text may not be easy for another. Therefore one’s ability level decides whether a given listening text is easy or not.

Choosing the right EL level

Many people try EL but soon give up. The main reason they gave up is that they chose listening texts which were too difficult. As they listened, there were words and grammar they did not understand which stopped or slowed their comprehension, they became frustrated, then tired, then gave up. Some people even blame EL itself for not working, but in fact the reason it didn’t work is that many people chose listening material at the wrong level. There’s nothing wrong with EL, only inappropriately chosen listening materials!

It is very important that the listening be at the right level. This is the key to successful EL, of this there is no doubt. Remember, the aim of EL is to build listening fluency (speed of recognition of words and grammar) so if the listening text is too hard, you’ll become frustrated that you cannot listen smoothly, and only by listening smoothly can you build automatic recognition of language, and only when you can recognize words and grammar quickly and smoothly can you process it quickly and thus enjoy it painlessly.

So how do you choose the right listening material? There are several key things to decide. You should listen to something and ask yourself these questions…

Can I understand about 90% or more of the content (the story or information)?
Can I understand over 95% of the vocabulary and grammar?
Can I listen and understand without having to stop the CD or tape?
Am I enjoying the content of the listening material?
If the answer to all these questions is yes, then you have found the right level for you. If the answer to any of them is no then it may be a bit difficult for you and you may get frustrated, tired and under these conditions you’ll not enjoy the listening and soon stop. You may even get discouraged. If you don’t enjoy the content of the listening material, you’ll soon become bored, so choose something interesting. If you think something is enjoyable but it’s too hard, you can try it because your natural interest will compensate for the lack of language. Similarly, if you know a lot about the topic but the language is too hard, then you may understand because of your background knowledge. But don’t try something which is too hard. Put it to one side and come back to it later after your listening speed has increased.

So the best thing to do to find your own listening level is find listening materials of different levels. Then, using the questions above, listen to a little of each of the recordings and find the right level for you. Listen to that level for a while and when you feel your comprehension improves from the minimum 90% to 100% and you know all the vocabulary and grammar, then move up to the next level. When you move up to the next level, remember you will be working with more difficult language and grammar and your comprehension level may slow down, but don’t let it go under the 90% benchmark or you won’t be listening extensively.

Don’t be tempted to listen above your level. EL is not like sports, when you can push your body until it hurts so you can improve your strength. If you push your listening speed too much, you won’t understand and then you can learn nothing.

Choosing the right materials

There are lots of EL materials you can use. Many publishers have CDs or audio cassettes which have a recording of graded readers. Graded readers are books at various difficulty levels, usually from Level 1 (which has only very basic words and very simple grammar) to Level 2 which has a few extra words and slightly higher grammar levels, and so on for Level 3, 4 and higher. These recordings are often of a very high quality and are read in interesting ways. They can really help your understanding.

However, be very careful about assuming that because you can read say a 1000 headword graded reader smoothly, that you can also listen to it smoothly. For most Japanese people, this is not so. Most Japanese people’s listening speed is much slower than their reading speed. A good piece of advice is to listen to something two levels lower (easier) than your smooth reading level. And it’s a good idea to listen to the same text again a few times so your listening speed will increase.

Be careful of using Native level –authentic - listening materials

Many people believe that if they listen to English radio over the Internet, watch movies in English, or watch English TV shows, that their listening will improve because they are listening to authentic English. They believe that as the aim is to listen like a native, that it will be beneficial. However, for the majority of Japanese learners this would be a big mistake because it confuses the ‘what’ with the ‘how’. The ultimate aim is to listen to native materials, but English speaking parents don’t give their 4 year old child Time magazine to read. Nor do they start them with Harry Potter. They start their reading by simple picture books with easy words and grammar and over time they introduce more difficult things. This is the same for language learning, so you too must start with something you too can understand. Don’t worry about listening to very easy texts, everyone has to start somewhere!

For the vast majority of Japanese learners reading or listening to authentic English texts is not beneficial. We have already seen the reason and I’m sure you can guess why. Remember, to benefit from EL, the listening should be easy, because if it’s not easy, you don’t build fluency and can get frustrated and tired. So, only very very advanced learners of English (who have a very big vocabulary and a very deep sense of grammar) can really understand the foreign movies or TV show (or read Harry Potter) in English. For people who understand less than 90% of the movie, very little or no new English will be learnt, and thus watching the movie, linguistically, is just noise. The pictures may be great and maybe you can understand some of the movie through the image, but as a language learning exercise it isn’t very good because you didn’t understand the English.

Some people also think that if they listen in English and read the subtitles, that they can understand the English. This is also not so because the subtitles do not have all the words and are not always a direct translation. So in fact you’d only be understanding what the translation says, not what the original English says. Also, don’t be tempted to try children’s DVDs in English either, because these are spoken in child’s language and are thus unsuitable for adults. Also the language in these DVDs is not easy either – some of it is very complex even though it looks simple.

Listening-while-reading

This is a very good idea. One main benefit of listening-while-reading is that you can build not only your reading vocabulary but you can see how written words are pronounced, and can sense the intonation as well. This can only help your listening ability. However, make sure that the speed of the CD or audio cassette is at a level that you can listen fluently (remember the 4 questions above?). If the recording is at a faster speed than you can listen, it’s not going to help.

Making difficult materials easy

If your EL listening materials are on a CD, you can burn them to a computer and listen to them there (or even put them on a music player to listen on the way to work or school). A big benefit of this is that if you have an iPod you can adjust the speed to make it easier to listen to!

Listening partners

Buying EL materials can be expensive, so it’s a good idea to find a Listening Partner, or a make a Listening Circle. If you buy materials and share them with others, you can instantly have a much wider library of things to listen to. You can also encourage each other, discuss the interesting and boring things to listen to, and maybe make some friends at the same time.

Enjoy your listening

Learning to be a good listener takes time. Try to find a regular time each day to listen to English at your level. This could be on the bus, or the train, as you eat breakfast or even as you make dinner. Just try to make it a regular habit and you’ll soon find your English listening improving very fast. If you find it hard to make a regular time by yourself, then make a regular meeting time each week with your Listening Partner or Listening Circle. Forcing yourself to make a time can help you focus. But the best piece of advice is have fun and you’ll not have to worry about making a commitment to your listening.

Happy Listening!
http://robwaring.org/el/starting_extens ... tening.htm

Расскажу как в нашей семье мы использовали эту систему. Не буду про английский, потому что мы это делали не линейно от простого с сложному на каждом уровне по 15-20 книг как рекомендовала creative commons (эти цифры точная "цитата" ее методики): мы то слушали, то читали, то рыбу заворачивали А вот с немецким, спасибо Литейщику, за ссылку хранилища http://lelang.ru/german/adaptirovannye- ... om-yazyke/ , было пройдена дорога очень близкая к методике молдавского педагога, пачками готовившая к поступлению в МГИМО (там своя метода поступления, если кто не знает).
С учителем сын занимался немецким по ее методике, я не то что не лезла, я даже не была в курсе по какому материалу (умк, грамматики) они идут. А вот это экстенсивное слушание с последущим чтением я взяла на себя. Я ему высылала сначала аудио материал - он должен был прослушать столько раз сколько ему требовалось, потом я отправляла страницы заданий тех книг, в которых оно было (чаще всего было) - он только на базе прослушанного делал задание, а после этого, я отправляла собственно текст книги. Я немецкий не знала и моя функция была только техническая. Почему я просто не дала ссылку на хранилище? Все просто - чтобы не было соблазна сначала прочитать.
В хранилище очень много книг уровня А1-А2 дальше-меньше и на В2 только одна книга. За 9 месяцев все что было от А1 до В2 было отработано по схеме - не менее 2 книг в неделю. Как и советовала creative commons 2-3 книги в неделю независимо от уровня и незнакомых слов должно быть не более 2-3 на страницу независимо от уровня (хаха, плотности текста, ибо чем выше уровень, тем больше информации-текста на страницу).
На начало аудиочтения у сына был очень долгий А1 , то есть он учил много раз в течение многих лет, но так и не сдвинулся с этого уровня - так же как младший со своим французским. Так что, мы и начали с А1. Книг на этом уровне было значительно больше 15-20, но мы все равно отработали все. Поскольку такой http://www.robwaring.org/er/scale/ERF_levels.htm чудесной схемы по немецкому у меня не было, я ему высылала книги по принципу Black Catовские книги в последнюю очередь - они самые сложные были в английском и визуально текст на немецком тоже выглядел сложнее текстов того же уровня книг других издательств. Далее я давала ему материал серией одного автора, поскольку исходила из того, что один человек пользуется одной схемой упрощения, одним словарным объемом.
Еще раз, к сожалению, я не нашла вот таких интересных штук (да мне бы из-за незнания немецкого это никак не помогло)
Грамматическое наполнение первых нескольких уровней ридеров издательства Макмиллан

Изображение

Грамматическое наполнение ридеров издательства Оксфорд

Изображение


Грамматическое наполнение ридеров издательства Penguin/Pearson

Изображение

Вообще, по наблюдениям моим, учителя склонны давать адаптированное аудиочтение (если вообще дают) не по принципам экстенсивного чтения, а скорее интенсивного, подбирая/рекомендуя книги сложнее, чем требуется для экстенсивного чтения. Фишка экстенсивного чтения - слушаю и мне ЛЕГКО - я все почти понимаю. Мне кажется это потому, что в универах им не давали адапитрованное чтение, а давали огромные списки оригиналов, которые вынь да положь надо сдать к концу семестра. По принципу "я не умерла и выучила язык, вот и вы читайте побыстрее оригиналы". А еще недооценивается аудио к адаптированным аудиокнигам, обычно даже не то что не заостряют внимание на этом, а вообще игнорируют. Тогда как аудирование у учеников развито слабее, чем чтение. Гораздо слабее.
За это сообщение автора someone поблагодарили (всего 6):
Yety, Marygold, WorkingAnt, Pannda, Moo, September
Pannda
Сообщения: 438
Зарегистрирован: 01 мар 2018, 00:09
Благодарил (а): 339 раз
Поблагодарили: 288 раз

#7

Сообщение Pannda »

someone, огромное спасибо, что делитесь!!! Я на старом форуме этого не читала, но сейчас как раз очень этим интересуюсь.
Moo
Сообщения: 211
Зарегистрирован: 02 май 2018, 12:35
Благодарил (а): 48 раз
Поблагодарили: 118 раз

#8

Сообщение Moo »

someone, огромное спасибо, невероятно интересно. Я не преподаватель, но мне так понравилось, как вы рассказали о работе с аудио, что уже скачала себе две книги и слушаю, очень нравится!
someone
Сообщения: 1666
Зарегистрирован: 24 мар 2018, 18:18
Благодарил (а): 65 раз
Поблагодарили: 476 раз

#9

Сообщение someone »

Ой, сегодня прям аншлаг )) Спасибо всем за внимание к этой теме, спасибо еще раз creative commons - это целиком ее "мопед", но он рабочий. С учетом пиратства (и тут я бы не сказала, что РФ впереди планеты всей, мне сын рассказывает что он смотрит и читает пиратского выложенного на английском англоговорящими, а англоговорящих больше русского сегмента интернета) очень доступно финансово и, немаловажно, доступно методически - не нужно быть "британским методистом" чтобы взять книжку попроще, послушать, открыть задания поделать, потом найти ответы читая книгу.

Жаль нет на форуме creative commons, она бы рассказала про более глубокое использование аудиокниг адаптированных. Она и грамматику отрабатывала, и лексику, делала дополнительные упражнения к книгам. Собственно, сам формат адаптации уже диктует это: сначала одни конструкции отрабатываются, потом вводятся другие - на сайтах издательств можно найти форматы (я привела скриншоты начальных ступеней). Собственно все зависит от того как/на что фокусировать внимание.
За это сообщение автора someone поблагодарил:
Pannda
Pannda
Сообщения: 438
Зарегистрирован: 01 мар 2018, 00:09
Благодарил (а): 339 раз
Поблагодарили: 288 раз

#10

Сообщение Pannda »

Да, это действительно очень интересно. Ощущаю, что это именно то, что я интуитивно искала и никак не находила) По одной из ссылок нашла ридеры на китайском: https://mandarincompanion.com/blog/how- ... d-my-life/
someone
Сообщения: 1666
Зарегистрирован: 24 мар 2018, 18:18
Благодарил (а): 65 раз
Поблагодарили: 476 раз

#12

Сообщение someone »

September, спасибо!
А книжки были без аудио?

Посмотрела ваш вк блог, круто очень! Вы такая заразительная (это я про видео)! Хочется все бросить и записаться к вам на уроки ))
Аватара пользователя
September
Сообщения: 2007
Зарегистрирован: 28 фев 2018, 22:56
Благодарил (а): 791 раз
Поблагодарили: 2969 раз

#13

Сообщение September »

someone,

Аудио нет, к сожалению.

Спасибо! :)
Ответить
  • Похожие темы
    Ответы
    Просмотры
    Последнее сообщение

Вернуться в «Начинающим преподавателям»